Stage, uitgaan, overige en vooruitzichten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu Stage, uitgaan, overige en vooruitzichten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu

Stage, uitgaan, overige en vooruitzichten

Door: pimanalbers

Blijf op de hoogte en volg Pim

04 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Een update voor alle waarbenjij.nu volgers. Ik ben afgelopen twee weken niet naar het binnenland geweest voor een trip, maar natuurlijk ben ik niet stil blijven zitten.. Ik wil jullie graag wat vertellen over mijn stage en mijn andere invullingen gedurende de (afgelopen) weekenden.


Stage

Om een indruk te krijgen. Een paar foto's van mijn stage is hieronder zichtbaar. Een beetje van mijn werkplek en uitzicht vanaf het balkon. Ook zie je foto’s van eten die klaar is gemaakt door collega’s van mij. Het is hier zo wanneer iemand jarig is dat diegene eten kookt of in die trend iets doet. Ik ben altijd blij als er iemand jarig is. Heerlijk eten en zo maak ik kennis met de eetgewoontes en de gerechten van Suriname. Er zijn gerechten gedurende deze maanden die ik met mijn handen moest opeten. Zoals een soort van rottierol. Ik zat netjes te wachten op bestek, maar blijkbaar is er geen bestek voor nodig.
Verder bestond mijn werkzaamheden in het begin voornamelijk uit het controleren, coderen van kas- en bankboeken die ik vervolgens in het systeem “AccountView” moest zetten. Maar naar een paar weken dit gedaan te hebben werd het tijd om meer te doen. Ik heb daarom een collega benaderd en hem gevraagd of wij samen een jaarrekening kunnen maken. Eerst moeten wij een aansluiting maken tussen de administratie en het grootboek. Kosten die vooraf in 2010 zijn geboekt die voor 2011 van toepassing zijn moeten ook door middel van journaalposten worden teruggeboekt. Zodat ze als kosten worden geboekt in 2011. De kolommenbalans moet gecheckt worden en als alles in orde is dan is het tijd om een jaarrekening te maken. Dit doen wij door de gegevens in Accountview te exporten naar “CaseWare”. Hier moet nog een aantal dingen gedaan worden en dan is de jaarrekening af. Wanneer de jaarrekening af was hebben wij een definitieve belastingaangifte 2011 gemaakt en vervolgens een voorlopige belastingaangifte voor 2012 gemaakt.

Vorige week heb ik zelf een jaarrekening gemaakt. Wel werd er meegekeken en werd ik af en toe erop gewezen dat ik nog iets moest doen. Toekijken is makkelijker dan het zelf doen merkte ik al snel. Gelukkig had ik mijn aantekening erbij en werd het zo wat makkelijker.
Ook ben ik twee weken geleden naar een klant geweest. Ik moest samen met een andere stagiaire helpen met de administratie. Het bleek al heel snel dat de administratie een complete chaos was. Ik kon er samen met stagiaire niet uitkomen, omdat er geen onderliggende stukken aanwezig waren en de meneer van de administratie wist nergens vanaf. Ik heb dit teruggekoppeld naar onze baas. Duidelijk aangeven dat dit niet goed ging. Hij ging de volgende dag samen met ons naar de klant. Heel bizar, maar op een gegeven moment viel de beste meneer van de administratie in slaap waar wij bij waren. Mijn baas ging toen weg en ik ben verder gaan werken met de andere stagiaire. De meneer van de administratie was ook opeens weg en kwam 3 uur later terug met de mededeling dat hij een lekke band in zijn hoofd had?? Toen wij klaar waren en terug waren bij ons kantoor hebben we besloten dat de klant zelf eerst dingen voor elkaar moet maken voordat wij terug komen. Ik heb een brief geschreven met onze bevindingen en de zaken op papier neergezet die eerst goed moeten zijn voordat wij onze werkzaamheden gaan voortzetten. De opdracht is hoofdzakelijk een jaarrekening maken, maar niet de gehele administratie doen. Wat een ervaring! Wij hebben te horen gekregen dat de administratie verbeterd is. Daarom gaan we aanstaande woensdag weer een poging wagen.

Ook ben ik bezig geweest met een controleopdracht. Ik ging met een collega mee en dit was leuk. De opdracht was voor een stichting. Onze bevindingen en aanbevelingen heb ik verantwoord in een management letter en tot slot hebben wij de volgende verklaring afgegeven: oordeelonthouding, omdat er niet genoeg onderliggende stukken aanwezig zijn om een oordeel te geven over de uitgevoerde projecten.
Gisteren heb ik voor een onderneming een AO beschreven en morgen ga ik weer mee met een collega voor een controle van 5 projecten binnen een stichting die een verklaring van een accountant moet hebben.

Zo gaat het stage lopen door en word ik vaak benaderd om een collega te helpen. Het is leerzaam!



Uitgaan

We hebben een leuk groepje waar we nu veel mee optrekken en uitgaan. Hier in Suriname zijn vaste avonden waar je heen moet gaan; bijvoorbeeld donderdag is het Havanna Lounge, vrijdag Het Vat en daarna Club Touché en Zaterdag Zsa Zsa Zsu. Je kan dus niet overal beetje heen gaan zoals in Groningen of waar dan ook. Als je dus niet naar de place to be gaat. Zal er waarschijnlijk niet veel te doen zijn. Opzich is het uitgaan wel gezellig hier en er wordt ook zeker goed gefeest. Wel moeten de Bakra's(blanken) het feestje even op gang helpen. Er zijn natuurlijk vaak veel stagiaires aanwezig en veel Surinamers kunnen het ook gewoon niet betalen. Tijden zijn het zelfde als in Nederland voor 1:00 hoef je niet te gaan en je kan rustig door tot 6:00. Daarna wat eten zit er niet in. Daarom maken we thuis weleens een broodje kaassouflé klaar na het uitgaan.

Afgelopen weekend was zeer intensief voor mij en super gezellig! Allereerst op vrijdag hadden een housewarming bij een vriend van ons en daarna gingen we naar touché. Ik heb overnacht op de bank bij vrienden. Een paar uurtjes slaap gehad. De volgende dag een korte broek gehaald bij de dichtstbijzijnde chinees en gingen we zwemmen bij Parima. Dit is een 50 meterbad, die heel populair is onder de Surinamers. Na het zwemmen zijn we met ons “groepje” gaan paintballen. ’s Avonds nog lekker bij het Pannenkoekenhuis gegeten en daarna geslapen. Nadat ik weer een beetje fit was geworden van mijn schoonheidsslaapje was weer nodig tijd om uit te gaan. Er stond namelijk een feest op ons agenda. Namelijk: “Reloaded”. Dit werd gehouden in Club Touché. Ik was wel erg moe en vond het wel redelijk gezellig. Zondag lekker uitgeslapen tot een uurtje of 1. Om 3 uur zijn wij naar een soort Festival geweest wat Sun Glam heet. Jammer genoeg regende het hard. Hier werd house gedraaid. De sfeer was wel heel chill. Ik heb ook nog geen vechtpartij gezien hier in Suriname. Om half 1 's waren we zondag thuis en maandag moest ik weer om 6 uur in de ochtend opstaan om stage te gaan lopen.


Overige

Er is hier geen onrust in het land. Wel luisteren de Surinamers naar de ontwikkelingen over de Amnestiewet en de zitting van Bouterse. Ik heb wel een speech bijgewoond van deze beste heer. Hij sprak de menigte toen op de onafhankelijkheidsplein. Maar helaas sprak hij Sranan, dus niet te verstaan voor mij.

Ik heb ook een gezellige avond gehad met mijn oom Harry. Hij was hier voor een huwelijksfeest. Ik ben samen met hem en een vriendin van hem die hier in Suriname woont wezen eten buiten de deur. Ik nam ze mee naar Jiji’s. Dit is favoriete tent van mij. Ook had Harry een leuke brief met een mini cadeau voor mij uit Nederland meegenomen. Janneke had een leuke brief gemaakt en daarbij een geurtje meegegeven als cadeau. Toppertje! Harry was 60 geworden het weekend dat hij hier was. Ik had voor hem een pet gekocht van Suriname en een vaantje voor in de auto. Om zo even bij zijn verjaardag stil te staan.


Vooruitzichten

Aankomend weekend ga ik vanaf donderdagavond tot en met maandag naar BlancheMarie watervallen. BlancheMarie ligt 300 kilometer van Paramaribo af. De reis is inclusief. Ik ga samen met 13 andere stagiaires heen. 10 dames en 3 jongeheren. Hier in Suriname zijn super veel vrouwelijke stagiaires, maar Janneke blijft toch leuker!

Ook heb ik een brommer ter beschikking. Een jongen die hier was heeft hem aan mij en mijn andere 2 huisgenoten uitgeleend. Als er iets stuk is moeten wij het repareren. Aan het eind van onze stageperiode moeten wij hem ergens heenbrengen waar hij kan staan.. Super dus!

Ik ben hier nog pak hem beet twee maanden. Over drie weken zijn Benno, Marian en mijn liefdevolle vriendin (Janneke) hier in Suriname. Iets waar ik naar uitkijk! Jullie horen gauw weer van mij..

  • 05 April 2012 - 07:51

    Opa &Oma:

    Bofkont wees voorzichtig . Opa & Oma

  • 06 April 2012 - 17:54

    OPI:

    Hallo Pim;wat vind ik in de Bus;Geweldig-Mooi en Bedankt mien Jonske dat dut den aoln goot. en laat het aan ieder een Zien.
    Janneke;als die ouwe Opi dit ziet van jou dan mis ik die dag wel wat,maar ook bedankt.
    Groetjes Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1045
Totaal aantal bezoekers 46706

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: