Vliegen, aankomst Suriname & de eerste indrukken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu Vliegen, aankomst Suriname & de eerste indrukken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu

Vliegen, aankomst Suriname & de eerste indrukken

Door: pimanalbers

Blijf op de hoogte en volg Pim

08 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Gisteren ben ik samen met mijn liefhebbende ouders naar Amsterdam gegaan om te vertrekken per vliegtuig naar Suriname.
Wij vertrokken vroeg, om 7 uur, en het was maarliefst - 16 graden.

Mijn vliegtuig zal om 12.25 vertrekken. Wij kwamen aan in Amsterdam om half 11. Onderweg hadden wij last van files.

Toen wou ik mijn bagage gaan afgeven en bleek dat mijn koffer te zwaar was. Hij woog namelijk 24,7 kilo en hij mag 23 kilo zijn. Wat moet er dan uit? Het werd een broek en een paar schoenen.

Daarna heb ik afscheid genomen van mijn ouders en werd het allemaal "definitief".
De vliegreis was heel optimaal. Wij vertrokken immers wel wat later, omdat er sneeuw op de baan was (10 over 1).
In het vliegtuig werd al gauw duidelijk dat het een verzorgde vliegreis ging worden. Ik kreeg twee keer eten en heb ook de nodige vocht binnen gekregen. Zelfs blikjes heineken waren er. Ideaal.

Om 10 uur Nederlandse tijd en om 6 uur Surinaamse tijd kwam ik aan op het Johan Adolf Pengel International Airport. Dit is de nationale luchthaven van Suriname. De luchthaven ligt bij het dorp Zanderij, ongeveer 40 kilometer ten zuiden van Paramaribo.
Een warme lucht kwam mij snel tegemoet. Heerlijk! Maar toch wel wennen. Gewoon een temperatuur verschil van meer dan 40 graden met Nederland vergeleken.

Mijn huisbaas stond klaar met een bordje "Pim Analbers". Ik stapte bij haar in het busje en we reden richting Paramaribo. Opvallend was dat ik links bij haar moest instappen, dit komt omdat in Suriname links wordt gereden (een overblijfsel van de Engelse overheersing).

Na een paar minuten zei mijn huisbaas: "Wil je een Parbo biertje?".
Ik moest lachen en mijn antwoord hierop was met volle enthousiasme: "Ja, lekker!".
Het blijkt dat de Surinamers heel trots zijn op hun bier. Parbo bier. Ik kreeg een lekker koud blikje wat vermoedelijk €1,- heeft gekost.
Samen dronken wij ons biertje in de auto op en we proosten op een fijne tijd in Suriname.

Ik keek mijn ogen uit toen wij richting Paramaribo reden. Het verkeer was niet goed gestructureerd, men reed roekeloos door elkaar heen. Ook zag ik veel verlaten huizen en ook weer veel mooie huizen. Het duurde bijna anderhalf uur voordat wij aangekomen waren op de plaats van bestemming.

Het was wel even wennen toen ik aankwam, maar nu wordt het langerzamerhand "normaal".
Daarna heb ik mijn spullen uitgepakt en heb ik nog fijn met mijn vriendin zitten skypen. Het was half 2 Nederlandse tijd toen ik ging slapen.

De volgende dag werd ik wakker door het geblaf van honden. Het bleek nog maar half 5 Surinaamse tijd te zijn. Toen een tijdje wakker gebleven en gerealiseerd waar ik werkelijkwaar aan begonnen was. Daarna sliep ik weer verder. Ook zijn de muggen hier aardig vervelend. Ik ben blij met mijn windmolen die naast mijn bed staat te gieren.

Vandaag heb ik een beetje de toerist uitgehangen en ben ik in Paramaribo wezen rondlopen. Wel in mijn omgeving. Mijn kamer is mooi op loopafstand van allerlei leuke bezienswaardigheden.

Ik heb de volgende dingen even bewonderd: palmentuin, onafhankelijkheidsplein, fort zeelandia, de rivier in Paramaribo, hotel Torarica en het Eco Resort. Hier heb ik foto's van gemaakt.

Ik zal de komende tijd nog bezig zijn met het verkennen van de omgeving .

  • 08 Februari 2012 - 19:31

    Hilde:

    Oioioi Pim, het is eindelijk zover! Nu is je reis echt gestart! Heeeel veel plezier nog en we moeten ook maar keertje skypen! :)
    Liefs, Hilde

  • 08 Februari 2012 - 20:53

    Oma & Opa:

    Pim een mooi verslag met mooie foto's wij zullen je de gehele reis volgen. Gr. Opa & Oma

  • 09 Februari 2012 - 02:38

    Pim Analbers:

    Ik heb nog meer foto's voor de liefhebbers geplaatst.. Heb afgelopen avond voor maarliefst €8,50 de volgende dingen gedaan: gezwommen, avond gegeten, 1 liter bier en koffie gedronken. Maar dat krijg je natuurlijk niet elke avond voor elkaar!

  • 09 Februari 2012 - 09:17

    Patrick:

    mooie plaatjes, is vast een mooi lang :) en bier voor €1,- dat is natuurlijk nog beter :)

  • 10 Februari 2012 - 02:41

    Huize Naked Boy:

    Hallo pimmetje!!

    Ziet er daar echt super leuk uit. Zal wel inderdaad wel echt een hele andere cultuur zijn. Hier is het ook echt heel anders dan in Nederland. Alles is best chaotisch hier, vooral in het verkeer. Wij hebben vandaag net een auto gehuurd (Hyundai i 10 automaat). Heb je onze foto's ook al gezien? Wij houden je wel goed in de gaten vanaf een afstandje ;)

    Liefs Fenna
    Knuffel Bart
    Kus Daan

  • 10 Februari 2012 - 08:08

    JMJMM:

    Heel veel plezier.
    Wij zullen je blijven volgen.
    Wat een temperatuur verschil.
    Gr. Monique

  • 10 Februari 2012 - 17:17

    Benno:

    Wanneer krijgen we een update

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 46754

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: