Ongeorganiseerd naar Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu Ongeorganiseerd naar Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu

Ongeorganiseerd naar Brownsberg

Door: pimanalbers

Blijf op de hoogte en volg Pim

20 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Brownsberg leek mij een mooie locatie om een weekend heen te gaan. Er is vrijwel geen beter bereikbare bestemming in het oerwoud dan het Brownsberg Natuurpark in het district Brokopondo. Brownsberg ligt 112 km ten zuiden van Paramaribo. Ik wou op de bonnefooi naar Brownsberg gaan en daar in een hangmat slapen. Aangezien Brownsberg een redelijk dure trip is leek het mij een uitgelegen kans om dit zelf te regelen. Natuurlijk doe je dit niet in je eentje, daarom heb ik mijn huisgenoot Robin gevraagd. Het leek hem een goed plan. Daarna hadden we nog een jongen gevraagd (een andere Robin) en hij was ook snel enthousiast geraakt. Een paar dagen voordat we weg gingen heb ik samen met Robin een hangmat gekocht. Ook had ik een tas voor €5,- gekocht om mijn spullen in te vervoeren.

Elke vrijdag, wat nu een vaste prik is geworden, gaan we heerlijk zwemmen, eten en een biertje drinken bij Zin. Dus dat deden wij nu ook. Ook hadden wij andere stagiaires uitgenodigd om te komen. Hier kwam ons plan uiteindelijk te sprake en toen heb ik andere stagiaires verteld wat we van plan waren. Op een gegeven moment hadden we een groep van 8 personen die zin hadden in een tripje. We hadden om half 6 afgesproken bij het busstation. Om 6 uur zal er een bus vertrekken naar Brownsweg. En van daaruit moeten wij nog een taxi regelen die ons naar boven brengt naar Brownsberg. ’s Avonds om 12 uur heb ik mijn tas ingepakt en al gauw kwam ik erachter dat mijn Chinese tas niet aan de eisen van een tas kan voldoen. De rits ging kapot en even later ging het bandje ook kapot. Nouja dan maar een vuilniszak over die tas en meenemen.

Zaterdagochtend, 17 maart 2012, werd ik wakker door een telefoontje van Sander. Hij vroeg mij of de reis nog doorging aangezien het weer niet bepaald de schoonheidsprijs krijgt. Het regende met pijpenstelen. Nog harder dan we in Nederland gewend zijn. Ik zei: “natuurlijk gaat het door, het komt allemaal goed”. Mij is wel verteld door mensen dat de top van Brownsberg moeilijk te bereiken is als het heeft geregend. Maar gewoon gaan!

Om half 6 aangekomen en gevraagd of de bus om 6 uur naar Browsweg ging. Nee zei de meneer hij rijdt pas om half 9. “Jullie zijn mooi op tijd en geniet van je vrije tijd en ga lekker zitten”. Hmm dat is mooi pech hebben! Wij nadenken en een taxichauffeur vragen die ons overal brengt. Hij ging voor ons bellen en uiteindelijk had hij voor ons geregeld dat we door een taxi opgehaald konden worden. Daarvoor moesten we 40 SRD betalen. 1 euro = 4,3 SRD. Vanaf de voet was het volgens onze taxichauffeur 12,50 SRD per persoon. Gaan dus! Het regende keihard en na pak hem weg anderhalf uur waren we bij Brownsweg. Hier stond een ander busje en deze jongeman wou voor ons allemaal per persoon 50 SRD hebben. Daar ging ik natuurlijk niet mee akkoord. Na vele gesprekken en telefoontjes en bedreigingen via de telefoon reed de jongeman weg met zijn auto. Er kwam een ander busje. Hier hebben wij ook een tijdje mee moeten onderhandelen en uiteindelijk werden wij voor een prijsje van 25 SRD per persoon naar boven gebracht. Er waren veel plassen en al gauw werd het ons duidelijk dat je echt een 4x4 moest hebben om naar de top van de berg te komen. Ook een beetje rijervaring was ook vereist. Aangekomen op de berg werd ons gevraagd of wij hadden gereserveerd en dat hadden wij natuurlijk niet. Ik samen met een andere jongen beweren dat we gereserveerd hadden en toen mochten wij voor 42,5 SRD overnachten in het hangmatten kamp. Zo dat was lekker geregeld!

Lekker de hangmatten ophangen en daarna naar de watervallen geweest. Ondertussen genoten van de weg door het tropische regenwoud. Wat een mooie natuur! Het was een pittige tocht die door het woeste regenwoud ging. Het was een genot om te koelen onder de watervallen. Allereerst gingen wij naar de Irene waterval en daarna naar Leo waterval. Toen we weer terug waren bij de “basis” hebben we ons klaargemaakt voor de avondmaal. Daarna gingen we kaarten, drinken, veel met elkaar gelachen en dat samen met andere oudere kerels bij de bar.
De volgende dag werden wij wakker door de brulapen en was iedereen weer op tijd aan het ontbijt. Het ontbijt was goed. In een hangmat slapen was best lekker. Af en toe werd ik wel wakker. Maar het is goed te doen! Na het ontbijt zijn wij nog naar de top geweest waar je uit kon kijken over het landschap. Helaas was het wel een beetje mistig, maar het was leuk. Daarna vonden wij het wel eens tijd worden om weer naar huis te gaan. Het was rond 12 uur. Boven op de berg hadden wij geen bereik en moesten daarom bellen met de telefoon van een bareigenaar. Wij konden onze taxichauffeur niet te pakken krijgen en het werd daarom weer een heel gedoe om uiteindelijk weer in Paramaribo te komen. 10 kilometer naar beneden lopen was geen optie. Na lang bellen hadden wij iemand geregeld die ons van de berg naar beneden zal brengen voor 50 SRD per persoon en daarna van Brownsberg naar Paramaribo voor 40 SRD per persoon. Bergafwaarts was ons bijna fataal geworden omdat de Surinaamse chauffeur eventjes zijn macht verloor over het stuur. We werden gered door een zandbergje vlak voor de afgrond. De auto ging zijwaarts tegen dit bultje aan en kreeg toen een klap zodat onze chauffeur weer volledig zijn macht terug kreeg.

Al met al was het een geslaagde trip! Vooral hoe we het hadden geregeld. Er waren bijna geen toeristen afgelopen weekend naar Brownsberg gegaan vanwege het weer. Uiteindelijk een totaal bedrag voor de taxi, verblijf, eten en drinken is ongeveer 70 euro. Als je dit zal regelen bij een reisbureau betaal je tussen de 130 – 160 euro. Ook hadden we een gezellige groep. Zondagavond hebben wij met zijn allen lekker gegeten bij Jiji’s en het weekend afgesloten. Een heerlijke wrap met groente, salade en patatjes was mijn ultieme afsluiter van het weekend.

  • 20 Maart 2012 - 22:19

    Harrie En Truus:

    Mooi verhaal weer Pim, en dat van dat reserveren had je zeker van Harrie! Doe je wel de juiste studie? Je had eigenlijk reisleider moeten worden.
    Geniet er maar van.

  • 21 Maart 2012 - 09:16

    Is@bel:

    Leuk leuk, blijf genieten! Hoe is je werk dan?
    Kusje

  • 21 Maart 2012 - 17:09

    Opa &Oma:

    Prachtig Pim, we zijn niet verrast wat organiseren is;we hebben die ervaring wel opgedaan. Gr. Oma & Opa

  • 21 Maart 2012 - 20:05

    Marian:

    Heel spannend en ondernemend hoor ! Mooie foto"s, we kunnen zien dat jullie met zijn allen veel lol hebben. Liefs mams

  • 22 Maart 2012 - 20:16

    Pim Analbers:

    Haha natuurlijk doe ik de juiste studie! Maar er zijn wellicht meer kwaliteiten in huis die ik beschik.. Ik geniet hier met volle teugen en stage/werk begint ook leuker te worden. Mag nu al wat meer doen. O.a. jaarrekeningen maken en belastingaangiftes maken en ben al bij een klant geweest voor de administratie. Aanstaande maandag ga ik vermoedelijk een controleopdracht uitvoeren.

  • 24 Maart 2012 - 19:32

    Joke En Johan OE:

    Ha Pim,
    Van Benno kregen we net je webadres. Mooie verhalen. Je geniet er wel echt van, zo te zien. Foto's van de eerste stageweek laten jou aan het strand, bij het zwembad, aan de drank etc. zien...Zo leer je nog eens wat. Houden zo.

    Groet,
    Joke en Johan Oude Engberink

  • 26 Maart 2012 - 10:34

    Pim Analbers:

    Hallo Joke en Johan,

    Dankje voor jullie reactie. Leuk dat jullie mijn verhalen lezen en foto's hebben gezien. Het bevalt mij hier goed! En ik leer veel.

    Ik geniet er van.

    Groetjes Pim

  • 29 Maart 2012 - 06:48

    Patrick:

    Ik ben jaloers! ik zit hier te zwoegen en te zweten op het kantoor en jij bent lekker relaxed op stage in parimarabo :D

    Geniet er van, het gaat sneller voorbij dan je wil.

    Gr,
    Patrick

  • 29 Maart 2012 - 19:09

    Pim Analbers:

    Dankje Stel! Ik zal er zeker van genieten.;) We spreken elkaar snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 951
Totaal aantal bezoekers 46734

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: