Lekker vissen op de Atlantische Oceaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu Lekker vissen op de Atlantische Oceaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu

Lekker vissen op de Atlantische Oceaan

Door: pimanalbers

Blijf op de hoogte en volg Pim

05 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

De afgelopen 2 weken was het lekker "bikkelen" voor mij tijdens stage. Soms ging de tijd snel en soms heel langzaam. Verder bevalt het hier goed in Suriname. Mijn werktijden zijn onveranderd. Van 7:00 tot kwart over 3 zit ik elke dag heerlijk achter mijn bureautje. Mijn computer is al helemaal eigen en je vindt daarom ook FC Twente op mijn achtergrond. Tussendoor koffie halen, NesCafe koffie uit een potje. Wat een leuke/lekkere traditie hier in Suriname is dat als er iemand jarig is dat er wordt gekookt. En ik ben altijd blij als er iemand jarig is, want mijn collega's kunnen behoorlijk lekker koken. (Maar het is wel scherp, allemaal pepers).

Ook ben ik deze week naar de vreemdelingendienst geweest. Het duurde lang, maar ik heb weer mijn Machtiging tot Kort Verblijf ingediend. Als het goed is dan krijg ik over +/- 2 maanden bericht. Dan moet ik nog enkele handelingen verrichten en dan krijg ik mijn stempel voor een maand langer, zodat ik hier 4 maanden kan verblijven. Het is mij al gauw duidelijk geworden dat je hier niet in de problemen moet komen met papierwerk. Dat kan namelijk heeeel lang duren.

---------------------------------------

Gisteren, 3 maart 2012, ben ik samen met mijn huisgenoot (Robin Beukema) en zijn collega de Saramaccarivier opgegaan om te gaan vissen op de atlantische oceaan. Wij gingen vissen op de monding van 2 rivieren die in de Atlantische Oceaan uitkomen. Dichtbij gelegen het visserplaatsje "Boskamp". Hier zijn wij ook geweest.

Ons idee, die van Robin en mij, was om een keer te gaan vissen. Maar dan ook echt vissen. Een collega van Robin genaamd Ram vroeg of wij mee wouden vissen. Dat aanbod lieten wij niet liggen en daarom besloten we direct om mee te gaan.

Gisteren om half 8 kwam hij ons ophalen. De afspraak was immers 8 uur. Dus wij lagen nog op bed na aan stapavondje. Snel onze spullen pakken en weg dan maar!
Ram had ook zijn kinderen meegenomen. Al snel werden we wakker door het geratel van deze kleine lieve ondeugende sterke jongemannen. Hun waren 9 en 11 jaar oud. Zij hadden er zin in. En wij natuurlijk ook!

Onderweg moesten we nog eten en drinken halen. Na ongeveer een uur rijden kwamen wij aan op plaats van bestemming (Hildesheim). Ram bezit hier een perceel van maarliefst 2 km. Zijn perceel was volgeplant met bananenbomen, kokosbomen en andere leuke planten. Hier had hij geen huis staan. Wel pakte hij nog even zijn geweer; Kaliber 12. Hij liet vol trots zijn perceel zien en daarna mochten Robin en ik nog even gebruik maken van deze krachtpatserige shotgun. Hierbij hebben wij het startsein gegeven van een mooie dag. Ik heb een film gemaakt dat Robin een kogeltje schiet. Even de moeite waard om te kijken!

Daarna gingen we een buurman van Ram ophalen. Hij zal meegaan en hij blijkt een echte visser te zijn. Bij een andere buurman stond de boot van Ram. Die hebben wij opgehaald en daarna te water gelaten. Het vissen kon beginnen! Alle netten aan boord en alle hengels aan boord en varen dan maar. Wij moesten ongeveer 35 kilometer varen en toen waren we bij de plek waar we onze netten gingen uitgooien. Wij hadden 3 netten dus die moesten wij even verspreiden. Het duurde even en daarna zijn we naar het vissersdorpje Hildesheim gegaan. Hier hebben wij een beetje plezierig zitten hengelen. Al gauw bleek dat de blanke jongens beet hadden. Vol trots haalden wij de vissen uit het water. Als beloning kregen wij een lekker drankje; Black Label met cola. Ook kregen we lekker eten, iets met gebakken erwten en gebakken vis.

Toen we uit waren gespeeld gingen we de netten binnen halen. Ik wist niet dat er zoveel vis in een net kon gaan zitten. En de vangst volgens Ram was "redelijk/matig" te noemen. Zijn vriend trok met geweld vissen uit het net. Genadeloos sloeg hij toe en sorteerde tegelijkertijd vissen die hij wel wilde hebben en welke hij niet wilde hebben.

Ik moest het touw losmaken bij de paal waar het net aanvast zat. Één van de zoons van Ram ging mee. Overal lag kleigrond dus het was een gedoe om bij de paal te komen. Nadat ik het touw losgemaakt had gingen we lekker in het klei liggen en wachten totdat ze klaar waren.

Toen we alle netten binnen hadden gehaald en de vissen hadden geïnventariseerd gingen we nog ergens hengelen en daarna gingen we weer terug varen. We brachten de boot terug en we lieten nog een aantal vissen achter voor de buurman die mee was gegaan en de andere buurman kreeg ook wat, omdat daar Ram zijn boot geparkeerd staat.

Pak hem beet half 10 waren we bij Ram zijn huis in Paramaribo. Deze aardige hindoestaan bood ons een warme douche aan. Ook werd gauw een bord eten voor onze neus gezet en natuurlijk kregen wij een borreltje. Jawel dit was Black Label met cola. Ik denk dat we gisteren ongeveer 1,5 liter Black Label hebben gedronken.
Wij werden hartstikke verwend. Het is beleefd om dit niet af te wijzen. Daarom hebben wij met alle liefde die ons bekeert deze avondmaal aangenomen en verwerkt in onze lichaam. Nog een beetje praten en kennis maken met Ram zijn familie was het tijd om weer eens naar huis te gaan. Om 11 uur waren wij thuis. Wij wouden nog op stap, maar dit is er niet van gekomen omdat we beide in slaap zijn gevallen op de bank in de woonkamer. Toen we wakker werden was het 3 uur.

Vandaag werd ik wakker en bleek het dat ik best een beetje verbrand was geworden. Verradelijk maar goed ik had niks gemerkt. Geen zon voor mij dus vandaag. Daarom zijn we naar Zin gegaan om daar te gaan chillen. De hele dag lui onder een parasol gezeten en ondertussen ook Ajax gekeken en helaas kon ik Twente niet zien.. Wat een uitslag! Heerlijk. Winnen van PSV met 6-2.

Ook heb ik vandaag de dag, 4 Maart 2012, heerlijk gegeten en een biertje gedronken op mijn kameraad Aron Schaftenaar die weer een jaartje rijker is geworden. Aron van harte!

Deze week staat weer in het teken van stage lopen. Ook heb ik donderdag vrij en is er een Hindoestaans feest. Pagwa feest als ik het goed heb. Hier ga ik natuurlijk deel van uitmaken. Het schijnt dat mensen op straat gaan en allemaal poeder op elkaar gaan gooien. Dit belooft dus wat!

Een warme groet van het heerlijke warme land Suriname,

groetjes Pim.

  • 05 Maart 2012 - 07:27

    Janneke:

    Super leuk Pim!

  • 05 Maart 2012 - 13:08

    Monique Ter Bogt:

    Hoi Pim,
    leuk om weer van je te horen en je foto's te bekijken.
    Heb je nu zo'n lekker zacht velletje, na het modderbad????
    Groetjes,
    Monique

  • 05 Maart 2012 - 14:33

    Pim Analbers:

    Hallo Monique,

    Mijn neus heeft wel een zacht velletje en mijn schouderbladen ook een beetje. Of het komt door het modderbadje of door de zon dat is de vraag? Maar goed al mijn poriën die op mijn neus aanwezig waren zijn wel verdwenen..

    Leuk dat je mijn waarbenjij.nu in de gaten houdt!

    Groetjes Pim

  • 05 Maart 2012 - 14:42

    Hilde:

    Fijn dat je ook nog even aan me dacht in Hildesheim! :)
    Verder superleuk Pimmie, geniet er nog even van!

  • 05 Maart 2012 - 16:25

    FUR EN TEMPA:

    VINDEN WIJ LEUK

  • 05 Maart 2012 - 21:00

    Op & Oma:

    DE tijd gaat Snel maar zoals we zien gebruik je hem WEL.
    Groetjes Opa & Oma

  • 06 Maart 2012 - 22:25

    Nel Schaftenaar:

    Super leuk om je te volgen Pim, ga zo door.Geniet van alles,en leuk dat je aan Aron zijn verjaardag heb gedacht. Kan me voorstellen dat zulke dingen je even ontgaan.Op naar een volgend verslag...Groetjes

  • 11 Maart 2012 - 14:14

    Harrie En Truus:

    Fijn om je verhalen te lezen, en je foto's en filmpjes te zien, we kijken uit naar je volgende belevenissen.

  • 13 Maart 2012 - 17:57

    Tom:

    Lijpe shit man! Lui zuipen daar ook wel veel hahaha, geniet er van knul! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1284
Totaal aantal bezoekers 46755

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: