Paasweekend, Blanche Marie watervallen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu Paasweekend, Blanche Marie watervallen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu

Paasweekend, Blanche Marie watervallen!

Door: pimanalbers

Blijf op de hoogte en volg Pim

12 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Ik werd door Sander Hoentjen benaderd of ik zin had in een tripje naar Blanche Marie. Blanche Marie watervallen, gelegen in de Nickerie rivier ligt op meer dan 300 kilometer ten zuidwesten van Paramaribo. Het is een van de grootste watervallen in Suriname met een gigantische waterverplaatsing in de regentijd. Het is nu min of meer de regentijd in Suriname. De waterval ligt midden in het tropisch regenwoud. Je kan in Blanche Marie naar de moederval gaan (Blanche Marie val) en ook naar de Eldorado waterval. Sander vertelde mij dat we donderdagavond, 5 april 2012, zullen vertrekken en maandagavond, 9 april 2012, terug komen. Vermoedelijk zullen er 15 andere staigaires meegaan, waarvan ik er 3 ken. Ik heb besloten om mee te gaan. Een mooi lang weekend, daar moet je optimaal gebruik van maken! Voor dit weekend is 200 euro gemoeid. Hiervoor krijg je de reis, onbeperkt drinken + alcohol (voornamelijk Borgoe –Surinaamse rum), eten bestaande uit een ontbijt/lunch en diner. Overnachten moet je in je eigen hangmat.

Na het werk, donderdag 5 april 2012, ging ik mijn tas pakken. Het regende keihard en veel wegen lagen onder water. Ik kwam kletsnat thuis van het werk. Rond een uurtje of half 7 was het de bedoeling om te gaan vertrekken. Ik had een taxi laten komen en die bracht mij om kwart over 6 naar de verzamelplaats. Uiteindelijk zijn wij om 7 uur vertrokken. Toen ik aankwam stond er een locale bus te wachten. Daarnaast waren er geen 15 staigaires, maar 25 staigaires. Dat beloofd dus vol vreugde. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde zegt men wel. Ik zat voor in de bus. Wij zaten met 5 mensen op 4 stoeltjes. Ik leerde snel mensen kennen en de eerste biertjes gingen zonder moeite neer binnen. Na enkele minuten onderweg te zijn was het dus ook al hoog tijd om een plaspauze in te lassen.Gevoelsmatig waren wij nog maar een kwartier onderweg. Na deze pauze dachten wij: “we moeten wel zorgen dat we minder snel zo’n plaspauze hebben anders komen we nooit aan”. Een uur later gingen we weer ergens stoppen. Er was geen verzoek geweest, maar het bleek dat we gingen eten. De Surinaamse mannen gingen eten klaarmaken. Ze hadden spaghetti met gehakt gemaakt. Ik had honger en heb ook maar een bordje gegeten. Het is ook één van mijn lievelingsgerechten. Ik denk dat wij hier ongeveer 2 uur hebben “gechilld” en gegeten. Daarna hebben wij de reis vervolgd. Ik denk dat we rond 3 a 4 uur in de morgen zijn gestopt. We stopten dicht bij een rivier in de buurt. Uit mijn hoofd heet het plaatsje Wita Gron. Hier gingen wij onze hangmatten ophangen en genieten van de nachtrust. Hier heb ik geslapen zonder klamboe. Ik vond het teveel moeite om hem om te hangen. Gelukkig had ik hem ook niet nodig.

Na een paar uur slapen werd ik gewekt door een Surinaamse jongen. Ik had hem ook al eerder leren kennen en hij vond het leuk om met mij te kloten. Ik was als eerste wakker en heb toen even van de natuur genoten. De jongen die mij wakker had gemaakt wou even zijn brommer laten zien. Een leuk brommertje! Daarna ging ik mij wassen in de rivier. Ook heb ik hier mijn behoefte gedaan. Een lekkere bruine karper dreef ineens met de stroming mee. Ik vond dat ik dat gedaan moest hebben! Toen iedereen wakker was stond het ontbijt klaar. Bestaande uit broodjes (kaas, chocopasta en pindakaas kon je zelf toevoegen), koffie, thee en jus. De reis werd even later vervolgd. Wij reden in een streekbus door de jungle. Aan weerszijden zag je alleen maar regenwoud en de weg was vrij hobbelig. Op een gegeven moment waren we ergens aangekomen waar we uit moesten stappen. De bus kon namelijk niet meer verder. We moesten de spullen uit de bus halen en overstappen naar een 4-wiel aangedreven pick- up. De resterende 15 kilometers waren alleen te doen met een 4x4. Wij gingen ons onderverdelen onder twee pick- ups en de spullen werden later opgehaald. Ik zat boven op de pick- up. Ik moest takken ontwijken en werd vaak geraakt. Het regende ook keihard. Ik vond het geweldig mooi. Er was een brug waar we overheen moesten rijden waar we de balken even goed moesten leggen voor de auto. Geweldig. Toen we aankwamen was het een soort verlaten huis met veel palen er om heen. Eerst gingen we beetje chillen en even later kwamen onze spullen. Die werden namelijk later gebracht. Ik denk dat het ongeveer 3 uur in de middag was toen wij uiteindelijk op de plaats van bestemming waren aangekomen. Toen hebben wij voorderest deze dag nog gezwommen in de rivier en onze hangmatten opgehangen. Mijn hangmat moest natuurlijk een mooie locatie hebben. Daar zorg ik wel voor en daarom had ik uitzicht op de rivier. ’s Avonds gezamenlijk gegeten en gedronken met de andere staigaires. Een beetje gepraat en spelletjes gedaan.

Zaterdag, 7 april 2012, heb ik een paar uurtjes geslapen in mijn hangmat. Ik werd heerlijk rustig wakker met uitzicht op de rivier. ’s Ochtends wat gegeten, gewassen in de rivier (of onder de douche met regenwater). ’s Middags gingen we met zijn allen naar de moederval. De Blanche Marie val. Toen we aankwamen dacht ik van sodeju wat mooi. Vanuit het tropische regenwoud was in één een super grote waterval. Miljoenen liters water viel naar beneden. Wij hebben genoten van de waterval en gingen hier in het water liggen. Een borgoe cola hadden we ook ter beschikking. Wij hadden een ochtendmix, middagmix en een avondmix. Respectievelijk cola met een beetje borgoe, cola met wat meer borgoe en cola met borgoe. De Parbo biertjes waren in de bus op, daarom gingen wij over op de borgoe cola. ’s Avonds gingen een feestje maken. De boxen met muziek gingen op volle touren en ik had samen met een andere jongen nog meer mensen uitgenodigd. Op de “dansvloer” werd gedanst en er hing een leuke sfeer. Op een gegeven moment gingen mensen op bed en waren er genoeg mensen die diep in het glaasje hadden gekeken. Ik heb mij goed vermaakt deze avond en heb ’s avonds nog gekeken hoe iedereen heerlijk lag te slapen. Het werd voor mij ook een keer tijd om te gaan slapen. Volgens mij was het toen 5 uur.

Zondag, 8 april 2012, gingen wij gezamenlijk ontbijten. Helaas geen paasontbijt, maar hebben wij wel even bij stilgestaan. Ook de avond doornemen en gewassen. Een meisje heeft later op deze dag nog een stukje voorgelezen uit de bijbel. Dit deed ze alleen voor mij en een andere jongen, omdat wij het hier over hadden en zij gelovig is. ’s Middags zijn wij per boot naar de overkant van de rivier gevaren. Niet iedereen ging mee, maar vandaag stond op het programma op de Eldorado waterval te gaan. Deze waterval lag in het regenwoud. Heel mooi dus! Ook konden we rustig omhoog tegen de stroming in lopen. Hier zijn wij de rest van de dag gebleven. ’s Avonds gingen wij weer spelletjes doen. Veel mensen waren moe en brak van de avond ervoor. Ik had nergens last van. Om 4 uur ging ik op bed met oog dat ik de volgende dag om half 7 gewekt zal worden.

Maandag, 9 april 2012, werd ik gewekt om 8 uur. ’s Ochtends wat gegeten en gewassen. Daarna klaargemaakt om weer naar huis te gaan. Om 11 uur ging uiteindelijk de eerste groep naar de bus. (hier zat ik ook bij). Daarna was het nog een paar uur wachten op de andere groep. Ik schat in dat we uiteindelijk om 3 uur in de middag weg zijn gegaan met de bus naar Paramaribo. Ik zat voor in de bus. Nu wel een fijn stoeltje uitgekozen. ’s Avonds gingen we weer eten bij de lange brug (Wita Gron). Rond 12 uur kwamen we aan bij Zanderij (dit is het vliegveld van Suriname). Van daaruit is het ongeveer een uur rijden. Maar daar was de diesel op van de bus. Hoe krijg je dat nou voor elkaar? Typisch Suriname. Na een uur wachten en muziek keihard aangehad te hebben en een feestje op straat gevierd te hebben gingen we weer op pad richting Paramaribo. Pak hem beet om 2 uur waren we in Paramaribo. Daarna werd ik thuis gebracht. Toen heb ik nog een wasje gedraaid en mijn hangmat opgehangen. Ook nog heerlijk gedoucht en om kwart over 3 lag ik op bed. 3 uurtjes later ging de wekker en was het weer tijd om te gaan werken.

Dinsdag, 10 april 2012, was het een zeer zware dag voor mij op het werk. Veel koffie gedronken. Ik was heel blij dat ik weer thuis was. Opa was vandaag 18 jaar geworden. Hij moest daarom door mij persoonlijk gefeliciteerd worden. Ik vond het leuk om dit te doen en zag een stralende opa achter de computer. Hij was blij met het kaartje die Janneke & ik hebben gestuurd. Oom Willem, Koen en Oma waren er ook.. ’s avonds nog geskyped met Janneke en mijn ouders. Om 10 uur ben ik op bed gegaan en daarvoor heb ik met Robin & Robin gegeten bij ons thuis en het weekend doorgenomen.

De dagen daarop zijn weer “normale” stagedagen. Woensdag op het kantoor gewerkt, maar de server ligt eruit. Dus de eerste uren vrijwel niks gedaan en daarna wel gewoon werken. ’s Avonds voetbal gekeken met paar jongens en daarna uit eten geweest bij Jiji’s. Donderdag moet ik voor het werk naar de klant en misschien dat ik ‘s avonds nog mee ga met de partybus die door Paramaribo rond rijdt. Daarvoor is er een BBQ. Ook bestaat de mogelijkheid om nog naar Havana Lounge te gaan. Vrijdag moet er immers wel weer gewerkt worden. Het zal daarom geen latertje worden als ik mee ga. Aankomend weekend heb ik nog geen plannen. Over twee weken komen Janneke & mijn ouders. Aftellen dus!

  • 12 April 2012 - 10:50

    Truus:

    Weer een mooi verslag Pim,je hebt weer heel veel gezien en gedaan prachtig, alleen vind ik wel dat je een erg jonge opa hebt. De foto's vind ik ook erg mooi.
    Geniet er nog even van he.

  • 12 April 2012 - 11:44

    Pim Analbers:

    Dankje, komt helemaal goed! Ja opa vertelde trots dat hij 18 is geworden - 81.

  • 13 April 2012 - 19:26

    Fenna:

    Jaloers!!! Ik zou best een weekje met je willen ruilen.. Ik in de Jungle en jij met zon zee en strand op Sint Maarten! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1112
Totaal aantal bezoekers 46738

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: