Phagwa feest/ pink ribbon & dolfijnentrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu Phagwa feest/ pink ribbon & dolfijnentrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu

Phagwa feest/ pink ribbon & dolfijnentrip

Door: pimanalbers

Blijf op de hoogte en volg Pim

12 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Op 8 maart vieren jaarlijks de Hindoes het Holi(Phagwa) feest. Tijdens het Holi feest staan er verschillende betekenissen centraal. Zo staat het Holi feest bekend als lente-, en nieuwjaarsfeest. De lente, omdat de natuur na haar winterslaap weer kleur krijgt en bloeit. En nieuwjaarsfeest, omdat volgens de Hindoe kalender dan het nieuwe jaar begint. Maar Holi is vooral een kleurrijk feest. De Hindoes en ook de andere Surinamers gaan de straat op en bestrooien elkaar onder met poeder.

Wij wouden mee gaan doen met dit feest. Hier hadden wij ook een broek voor gekocht en een oud wit t- shirt voor aangetrokken. Het feest werd gehouden bij de Hermitage Mall. Alleen wij dachten dat dit gehouden werd gehouden bij de Maitrate Mall. Dus wij kwamen daar aan en zagen geen mensen feesten. Heel raar? Maar het bleek dus dat we helemaal naar de andere kant van de stad moesten.. Uiteindelijk zijn we naar het onafhankelijkheidsplein gegaan. Hier waren veel mensen. Maar dit stond niet in het teken van het Phagwa feest.

Het bleek de Internationale Dag van de Vrouw te zijn. Wij vonden het zeer gezellig en zijn hier vrijwel de hele dag gebleven. Er draaide een Dj en er kwamen locale artiesten om hun talent te laten zien. Maar waar het uiteindelijk allemaal om draaide was de strijd tegen borstkanker, die georganiseerd werd door de Stichting Pink Ribbon Suriname. Ik heb een roze t- shirt gekocht om deze stichting te steunen. Ook heb ik met andere mensen een Pink Ribbon lint gevormd op het plein. Zie foto. De opkomst was massaal en duizenden mensen deden met deze actie mee. Tevens was er ook een minuut stilte met alle mensen die aanwezig waren op het plein ter herdenking van de vrouwen die overleden zijn aan borstkanker. In Suriname schijnt het zo te zijn dat borstkanker veel voorkomt. Daarnaast heb ik nog wel een beetje Phagwa poeder van een andere staigiare over mij heen gekregen. Het was een leuke en rustige dag.

Afgelopen zaterdag, 10 maart, zijn wij op trip gegaan om dolfijnen te gaan spotten. Helaas bleken de dolfijnen niet echt goed zichtbaar te zijn. Een paar vinnen hebben wij gezien.. Dat viel wel even tegen. Voorderest hebben wij heerlijk bootje gevaren en zijn we naar Fort Nieuw Amsterdam geweest. Hier wat gebakken banaan gekocht en andere Surinaamse specialiteiten. Heerlijk! Ik moest nu wel eventjes aan mijn liefste schoonmoeder denken. Gebakken banaan heb ik voor het eerst in huize Van Der Laan gegeten.

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen en natuurlijk ben ik wezen chillen. Wij zijn naar Zin gegaan om een lekkere duik te nemen en te gaan hangen. Afgelopen weekend zijn wij ook een aantal discotheken en kroegjes afgegaan. (‘t Vat, Touche & Zsa Zsa Zsu)
Dat is natuurlijk ook een leuke ervaring! Deze week moet ik weer stage lopen. Volgend weekend willen wij zoals nu onze plannen zijn naar het binnenland..

  • 12 Maart 2012 - 09:37

    Tempa:

    Hee Pim,

    Wat leuk om weer je verhalen te lezen! Je bent wel weer een ware smoothboy op de foto's! ;) Leuk hor!

    kusjes

  • 12 Maart 2012 - 11:28

    OMA:

    Oma zegt ,je blijft toch wel netjes Pim ik wil geen klachten horen of je gaat over de knie,maar Opa is jaloers.

    Gr. OMA

  • 13 Maart 2012 - 23:51

    Pim Analbers:

    Hahaha smoothboy, natuurlijk! Nee oma & opa ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb.. Je hoort geen klachten. Ik lig nu heerlijk in hangmat beneden mijn huis. Genieten!

  • 15 Maart 2012 - 21:50

    Elisa (en De Rest!):

    Hey Pim!

    Het heeft even geduurd, maar daar is ie dan eindelijk: het eerste berichtje van je buurtjes ;)

    Hoe gaat ie? Bevalt je stage en vermaak je je een beetje? ;)

    Zo te lezen heb je het goed naar je zin, leuk trouwens, je reisverslagen :) Ik gok dat het weer bij jou nog wel 'iets' aangenamer is dan bij ons, al konden wij vandaag voor het eerst (denk ik...) zonder jas aan fietsen! Whoohoo, de lente is in aantocht! Haha.

    Spannende dingen gebeuren er niet echt in Blauwestad, helaas. Alles gaat z'n gangetje, we klagen niet ;)

    Pluspuntje: Arno en ik hebben de pindarotsjes van de familie Van der Laan ontdekt; die zijn lekker zeg!

    Nou Pimmermans, succes op stage en geniet van het mooie weer!

    Groetjes xx,
    de Vissertjes

  • 16 Maart 2012 - 19:35

    Pim Analbers:

    Hahaha buuurtjes van mij!

    Leuk dat jullie een bericht achterlaten! Hier gaat alles super zoals jullie alwel gelezen hadden. Stage moet nog wel wat leuker worden. Het is nu voornamelijk controleren van de administratie, coderen en invoeren van de administratie in het systeem. Vandaag heb ik wel mijn eerste jaarrekening gemaakt en belastingaangiftes gedaan. Dus het gaat al goed! Maandag moet ik naar een klant toe om daar iets te doen? Administratie in orde maken of wat anders..

    Die pindarotjes zijn zeer lekker. Dat is zeker iets wat ik nu mis! Als ik zoiets wil kopen betaal ik hier minstens de hoofdprijs voor. Uitgaan daarentegen is goedkoper, maar bier halen in de supermarkt is omgerekend duurder dan in Nederland. Zal je niet verwachten maar goed..

    Nogmaals bedankt voor jullie bericht en ik spreek jullie over een paar maanden! Ik ga hier nog even lekker genieten.

    Groetjes Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 46755

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: