Tripje naar Jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu Tripje naar Jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pim Analbers - WaarBenJij.nu

Tripje naar Jodensavanne

Door: pimanalbers

Blijf op de hoogte en volg Pim

20 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Hier een "kleine update". Allereerst bedankt voor de leuke reacties die ik krijg van mensen die mij volgen via deze site. Helaas heb ik niet de tijd om te reageren, maar ik heb je bericht wel gelezen. Ik geniet hier en doe leuke dingen. Daarom laat ik jullie maar weer eens zien hoe prachtig Suriname is. Bekijk daarvoor de foto's!

Gisteren ben ik samen met andere stagiaires en één Surinaamse jongen naar een voormalige woonplaats van Sefardische Joden in Suriname geweest. Dit plaatsje heet de Jodensavanne, het ligt ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Paramaribo. De plaats ligt in het district Para bij de Cassiporakreek, een zijrivier van de Surinamerivier, en wordt sinds 1832 niet meer permanent bewoond. De joden waren voor vervolging door de inquisitie uit Spanje gevlucht en begonnen met de aanleg van suikerrietplantages waarop zij ook slaven hielden.

Gezien het feit dat de Jodensavanne aan de Surinamerivier ligt moesten wij hier optimaal gebruik van maken. De jongen die onze reis heeft verzorgd kon een boot met 25 pk regelen voor ons. Hiermee zijn wij nog op het water geweest en hebben wij mee zitten scheuren. Ook hebben wij lekker zitten vissen. Alleen niks gevangen. Er bestond ook de mogelijkheid om iets te eten aan het water dus daar hebben wij gebruik van gemaakt.

Wat ook opmerkelijk was dat er een brug stond in de Surinamerivier die niet wordt gebruikt. Deze brug werd namelijk een aantal jaren geleden gebouwd, alleen er heeft een dronken schipper tegenaan gevaren en is de brug niet bruikbaar. Nu loopt er nog steeds een rechtzaak. De schipper wil niet betalen en de brug wordt dus niet afgemaakt. Dit is typisch iets Surinaams. Er gaan tegenwoordig pondjes naar de overkant.

Ook hebben wij bijzondere vruchten geplukt en gegeten/gedronken. Zoals de ramboetang, sweetiebondjes en de kokosnoten.

  • 20 Februari 2012 - 22:14

    Arno Kapper:

    Aparte dingen daar man! En tof om te zien dat je het naar je zin hebt daar.. Have fun!

    Arnooo

  • 20 Februari 2012 - 22:28

    Janneke:

    Dat heb je weer mooi beschreven junior Analbers! Have fun lieve lieve jongen!

  • 21 Februari 2012 - 08:55

    Marian Fischer (Rsg):

    Hey Pim,

    Ik zie dat je enorm geniet (straal je uit)! Maarre...niet teveel rum in die cola hè:-)

    Leuke verslagen schrijf je!

    Have fun!! DOEI, Marian

  • 21 Februari 2012 - 09:45

    DIJK:

    moi mienjong,

    mooi in suriname zie ik haha
    nog veel plezier!

  • 21 Februari 2012 - 10:09

    Josien:

    Leuk om te lezen hoor ! Geniet er van !

  • 21 Februari 2012 - 10:43

    Opa &Oma:

    Prachtig Pim maaaaar pas op voor die Krokodillen in het water, we kunnen jou niet missen.
    Doei. Opa & Oma

  • 21 Februari 2012 - 10:44

    Linda:

    Heey Pim,
    Zoals ik kan lezen trek je er goed op uit!i Fantastatisch geniet er maar lekker van!
    Maak er nog wat van en vind het leuk om dingen van je te lezen dus schrijf maar raak hahahaha

    Groetjes Linda

  • 21 Februari 2012 - 11:38

    Margreet:

    Ziet er weer leuk uit Pim! Geniet ervan!

  • 21 Februari 2012 - 11:57

    Stel:

    Hey Pim,
    Kzie dat je het naar je zin hebt in dat gat :p

    Wel grappig al die verhalen :) volgens mij als jij klaar bent met je stage is er ook geen plekje meer in Suriname dat jij niet gezien hebt :)

    Veel plezier daar :) en zoals Dhr. Zijl altijd zegt, bewaar de kalmte ten alle tijden ;p

  • 23 Februari 2012 - 20:36

    Tom:

    Wow suriname is echt een vet mooi land man. Echt super mooie foto's echt hard! Ik blijf je volgen knul. Loveeeeeee <3 <3 <3

  • 26 Februari 2012 - 21:56

    Henk En Anita:

    hoi Pim, ik kijk naar de foto's en moet constateren dat jij je prima vermaakt :-) maar schijnt de zon niet, ik vind je nog een beetje bleek.....veel plezier daar ! groetjes Henk en Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 46755

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: